אחוזי נטישה או Bounce Rate – איך האלגוריתם של גוגל יודע אם הגולשים אוהבים את האתר שלך?
הוא בודק בין היתר כמה אנשים הגיעו אליו ותוך כמה זמן הם נטשו. בעגה המקצועית קוראים לזה "אחוז נטישה", או במקור Bounce Rate ורבים מתייחסים אליו בתור גזירת גורל, אבל אנחנו פה כדי להסביר כיצד לשפר אותו
מה זה אחוז נטישה?
האלגוריתם של גוגל מבוסס על שורה ארוכה של פרמטרים. חלק מהפרמטרים סודיים וגוגל שומר עליהם כדי להשיג את היתרון המסחרי המשמעותי שלו מול מנועי חיפוש אחרים, אבל אחרים ידועים לכולם. בנוסף, אפשר להבין גם בצורה אינטואיטיבית לחלוטין כיצד פרמטרים מסוימים משפיעים על היכולת של האלגוריתם לדרג את האתר – כמו למשל להסתכל כמה גולשים מבקרים בו, לבדוק כמה מקורות מפנים אליו או לספור תוך כמה שניות הוא נטען.
מה שרבים מבעלי האתרים לא מבינים זה את המושג "אחוז נטישה", או במקור Bounce Rate. מבחינה טכנית, המושגים אחוזי נטישה Bounce Rate ואחרים בודקים כמה מבקרים נכנסו לאתר שלנו ויצאו ממנו ישירות בלי לגלוש בדפים אחרים. לא משנה אם הגולש עובר מהאתר שלנו לאתר אחר או חוזר לאתר האחרון שהוא ביקר בו, מבחינת גוגל הוא נספר תחת הסטטיסטיקה של "נטישה". אם הגולש ממשיך לעוד דפים באתר, גוגל לא יסתכל עליו בתור נוטש והנתונים יהיו מבחינתנו חיוביים.
מהו שיעור נטישה?
שיעור נטישה הוא לא רק מושג טכני אלא עיקרון פרקטי בשירות של חברה לקידום אתרים בכל רחבי העולם. למעשה, אחד הדברים הראשונים שעושה מומחה קידום אתרים הוא להסתכל על נתוני Bounce Rate ולנסות להפיק מהם תובנות. על בסיס הידע הזה, גם חברות שיווק דיגיטלי וגם חברות בניית אתרים יכולות לצמצם את אחוזי הנטישה ולתרום לקידום האורגני של האתר בגוגל.
חשוב להבין ששיעור הנטישה לא זהה לשיעור היציאה: בעוד שיעור היציאה (במקור Exit rate) מתאר את אחוז הגולשים שעזבו את האתר מדף ספציפי שהם הגיעו אליו אחרי שביקרו בדפים אחרים, אחוז נטישה בודק את מספר הגולשים שביקרו בדף אחד בלבד – חלקי מספר הגולשים שנכנסו אליו.
לשם השוואה, קיימים מקרים שבהם נרצה לבדוק אחוזי נטישה Bounce Rate ועוד נתונים על דף ספציפי, בלי להתייחס לכל האתר. במקרים כאלה, החישוב יהיה מספר הגולשים שנכנסו לאתר מדף מסוים ועזבו מאותו דף בדיוק. גם פה, אנחנו יכולים ללמוד הרבה מעצם זה שהגולשים לא המשיכו לצפות בעוד דפים. השאלה המתבקשת היא מה היחס שאנחנו צריכים לצפות לו. בשביל לענות עליה, כדאי שנכיר כלים שמסייעים לנו להשוות את האתר למתחרים.
כך לדוגמא נראים הגרפיים כפי שגוגל אנליטיקס מציגים כשיעור יציאה
כפי שתוכלו לראות גוגל אנליטיקס מציג פרמטרים רבים, בתמונה תוכלו לראות את שיעור היציאה מהעמודים בהם הגולשים גלשו, כמות דפים ממוצע בהם הם היו, וזמן משך הביקור הממוצע של כל גולש באתר. הנתונים האלו מוגשים כדוגמא, בכל תחום שיעור הנטישה שונה כך שאין זה משקף את הנתונים שהאתר שלכם עלות/צריך להיות בו, הנתונים מתייחסים לתקופה של כחודש וחצי ולא סתם, חשוב שתבחנו את הנתונים של האתר שלכם לתקופה של כחודש וחצי ויותר, בתמונה הבאה תוכלו לראות נתונים שונים לאותו אתר לתקופה של חצי שנה ושנה.
דוגמא לשיעורי יציאה בממוצע לתקופה של חודש וחצי
דוגמא שיעור יציאה ממוצע לתקופה של חצי שנה
דוגמא של שיעור יציאה ע"פ ממוצע של שנה
אז כפי שראיתים אין הבדלים גדולים בשעורי היציאה, זמן הביקור של הגולש או כמות הדפים בהם גלש לאחר הביקור, למרות שמדובר בתחום תיירותי שיש בו תחרות עונתית. כמו כן נציין כי אנו מוצאים את המבנה של האתר כמשפיע ישיר לאפקט שיעור היציאה ולכן טם הנכם לפני בניית אתר תדמית או אתר חנות/קטלוג חשוב כי תתעמקו במבנה ובתוכן שיהיה כמה שיותר מדויק, שימו לכך, תבקשו לצפות בתיק העבודות שלכם והתייעצו עם קולגות לפני שאתם בונים אתר אינטרנט.
האם יש Bounce Rate ריאלי?
יחס נטישה גבוה כפי שמשתקף מהנתונים של גוגל אנליטיקס לא בהכרח מעיד על משהו שלילי. אם למשל הגולש חיפש מחיר או מידע, מצא את זה אצלנו בקלות ואפילו השאיר פרטים כדי שנחזור אליו עם הצעה מסודרת, גוגל יספור את זה בתוך הנתונים של אחוזי נטישה Bounce Rate אבל אנחנו מבחינתנו השגנו את שלנו. במקרים כאלה, נתון רלוונטי יותר במהלך קמפיין שיווקי יהיה CTR ולאו דווקא Bounce Rate.
הבעיה מתחילה כאשר יחס הנטישה גבוה בלי שהגולשים יבצעו את הפעולות המבוקשות. אז קודם כל, מומלץ להשתמש בכלי השוואה אובייקטיביים כגון SimilarWeb ולקבל עוד אינדיקציות. במקום לסמוך רק על גוגל אנליטיקס, אפשר לבצע מחקר מתחרים מקיף ולראות כמה גולשים מגיעים אליהם, מאיפה ומה מידת המעורבות שלהם מבחינת זמני שהיה וכמובן שיעור נטישה. אם אחוזי הנטישה שלנו דומים למה שקורה אצל המתחרים, כפי שעולה מכלים אובייקטיביים כגון סקרימינג פרוג ואחרים, אין לנו סיבה לחשוש.
מצד שני, כלים איכותיים במיוחד כמו SEMRush או ahrefs נוטים להיות יקרים ולכן הם רלוונטיים בעיקר לארגונים גדולים. מטבע הדברים, אנשים פרטיים שמקימים אתר על מנת לייצר הכנסה פסיבית סולידית מבלוג או מתכנית השותפים של גוגל בדרך כלל לא יהיו בעלי המשאבים המתאימים להשתמש בכלים כאלה. אז עבור קהל יעד כזה, הפתרון הוא להבין איזה פעולות רלוונטיות להפחתת אחוז הנטישה בכלל ולהשפעה חיובית על הקידום האורגני בפרט.
איך אחוז נטישה משפיע על הקידום האורגני?
אחוז נטישה גבוה עלול להשפיע לרעה על הקידום האורגני, גם אם שאר הביצועים טובים. איך מונעים את זה? הנה כמה המלצות:
- מעצבים אתר ידידותי למשתמש – כל בעל עסק מבין עד כמה חשוב להציב בחזית רולאפ שימשוך את תשומת הלב של העוברים והשבים. אבל מה עם האתר? כדי שאחוזי הנטישה יירדו, חייבים לעצב אתר עם ממשק נוח, שמותאם לנייד ובו הגולשים מבינים מה רוצים מהם ואיך להגיע מעמוד לעמוד בדיוק כמו רולאפ בעולם הפיסי.
- בודקים נתונים רלוונטיים בגוגל אנליטיקס – נכון שיש המון כלים, אבל סביר להניח שמה שמטריד אותך בשלב הזה הם הנתונים של גוגל אנליטיקס. לכן, צריך לבדוק באיזה דפים רוב הגולשים נוחתים ומאיזה דפים הם יוצאים. כך מטפלים בדפים הרלוונטיים ולא מבזבזים משאבים.
- 3. מקצרים את זמני הטעינה – כדאי כל הזמן לעקוב אחר התנהגות הגולשים באמצעות מפות חום והקלטות עכבר. בנוסף, מומלץ לקצר זמני טעינה של מקסימום 3 שניות במובייל כדי שהקידום האורגני יתבצע בצורה טבעית. יש לך מנוי של Shutterstock ומבחר עצום של תמונות לבחור מתוכו? אין סיבה להתפתות, אלא להתמקד רק באלו שמעבירות את המסר והן לא כבדות מדי.
לסיכום, החדשות הטובות הן שלא חייבים להיות חברה גדולה כדי לעצב לוגו לעסק ברמה גבוהה ולמשוך לאתר עוד לקוחות פוטנציאליים. אם השקענו בתוכן איכותי ובדקנו באמצעות כלים כמו copyscape ואחרים שגם אין העתקות, סביר להניח שהאלגוריתם של גוגל יפרגן לנו.