תוכן עניינים

לקוחות ממליצים:


 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בזמן הקרוב:

חוויית המשתמש עבור גוגל

חוויית משתמש – גוגל הופכת את חוויית המשתמש לפרמטר קידום חשוב באופן רשמי

Core Web Vitals הוא פיצ'ר חדש שגוגל הכריזה עליו באמצע שנת 2020, כאשר מדובר למעשה באלגוריתם שנועד לשפוט מדדים שונים הקשורים לחוויית המשתמש בעמוד מסוים בהתבסס על התנהגות הגולשים בעמוד וכן אלמנטים נוספים בעמוד שלכם. מבחינתכם מה שזה אומר הוא שאם המטריצה החדשה של גוגל הבוחנת את האתר שלכם, תדרג באופן נמוך את המדדים הקשורים לחוויית המשתמש באתר, הרי שהעמודים שלכם עשויים לספוג ירידה משמעותית בדירוג. לחילופין גם יכולים ליהנות מעלייה בדירוג במידה והמדדים שלכם יהיו טובים יותר מאתרים אחרים. העדכון הזה נקרא באנגלית: Google Page Experience Update והוא הושק לאוויר במהלך שנת 2021 אז אם לא הכנתם את עצמכם עדיין, זה הזמן לבצע את השינויים הנדרשים באתר שלכם!

חוויית המשתמש – מהי חווית דף?

גוגל פתיחה עמוד מפורט מאוד בנושא אבל אם לקצר לכם את עיקרי הדברים, חוויית דף היא למעשה איך הגולש מבין, קולט ומרגיש כשהוא גולש בעמוד מסוים. פרמטרים כמו למשל: האם העמוד נטען במהירות, האם העמוד מותאם לגלישה במובייל ובכלל מותאם רספונסיבית לגלישה במסכים שונים, האם האתר רץ על HTTPS שהוא חיבור מאובטח יותר, האם יש נוכחות מסיבית של מודעות פרסום מציקות לעין והאם יש תכנים שמרצדים וקופצים בכל טעינה של העמוד?

חוויית העמוד פותחה למעשה בהתבסס על כמה פרמטרים חשובים מאוד הקשורים לקידום האורגני בגוגל: התאמה למובייל, מהירות האתר, אבטחת האתר ופרוטוקול HTTPS ועוד. בהתבסס על עקרונות הגלישה המהירה והנוחה – גוגל מבססת את מה שהם קראו לו Core Web Vitals או עקרונות ליבה חיוניים אם תרצו.

מהם עקרונות ליבה חיוניים של חוויית משתמש? (Core Web Vitals)

Core Web Vitals או עקרונות ליבה חיוניים הם פרמטרים הנבחנים בהתבסס על התנהגות אמיתית המבוססת על אספקטים הקשורים למהירות העמוד בו אנו גולשים, לאטרקטיביות שלו, לאמינות התוכן, לתצוגה הוויזואלית שלו ועוד. למעשה הכול מתפרק לכדי 3 הסעיפים האלה:

  • LCP – Largest Contentful Paint – מתייחס למהירות הטעינה של העמוד. חוויית משתמש טובה תהיה בעמוד שלוקח לו פחות מ2.5 שניות להיטען באופן מלא.
  • FID – First Input Delay – מתייחס לאינטראקטיביות. חוויית משתמש טובה גם תכלול עמודים עם FID של פחות מ 100 אלפיות השנייה.
  • CLS – Cumulative Layout Shift – מתייחס ליציבות ויזואלית. כדי לספק חוויית משתמש ברמה גבוהה צריך שה-CLS שלכם יהיה פחות מ0.1.

כאשר מקבצים את כל הנתונים שאמרנו עד כה ביחד, ניתן לראות את הסכמה שגוגל משתמשת בה לבחירת חוויית הדף. גוגל מציינת במפורש שחוויית דף לכשעצמה לא תהווה השפעה ישירה על הקידום האורגני והמיקום בגוגל, אולם כל אלמנט בפני עצמו בהחלט ישפיע במידה זו או אחרת על הדירוג שלו ע"י האלגוריתם של גוגל.

אז מהם כל האלמנטים המשפיעים?

חלק מהם כבר פירטנו למעלה אבל הינה הרשמה המלאה יותר לפי הסברי גוגל לכל אחד מהאלמנטים של חוויית הגלישה בעמוד מסוים:

  • LCP – אמרנו שזה אלמנט המתייחס למהירות הטעינה של העמוד. החל מהרגע שהדף מתחיל להיטען ועד טעינתו המלאה צריך לעבור לא יותר מ 2.5 שניות עבור חוויית משתמש טובה. ככל שהטעינה מהירה יותר כך טוב יותר. בין 2.5 ל 4 שניות טעינה הוא נתון הזקוק לשיפור ומעל 4 שניות מדובר בציון נמוך הפוגע משמעותית בחוויית המשתמש.
  • FID – נתון המתייחס לאינטראקטיביות של העמוד. כדי להפיק חוויית משתמש טובה צריך לשאוף שהעמוד יהיה עם ציון FID של פחות מ 100 אלפיות השנייה. בין 100 ל-300 אלפיות השנייה הוא ציון הדרוש בשיפור ואילו מעל 300 אלפיות השנייה הוא נתון הפוגע בחוויית המשתמש באופן מהותי יותר.
  • CLS – נתון המתייחס ליציבות הוויזואלית בעמוד. כאן אתם רוצים ציון של פחות מ0.1. בין 0.1 ל-0.25 הוא ציון הדורש שיפור ואילו מעל 0.25 הוא ציון לא טוב הפוגע בחוויית המשתמש בעמוד.
  • התאמה רספונסיבית – האם העמוד ידידותי לגלישה במובייל ובמסכים שונים? ניתן להשתמש בכלים חינמיים שונים לבדוק דרך המחשב כיצד נראה האתר שלכם בגלישה במובייל או פשוט להיכנס לכתובת האתר דרך הסמארטפון שלכם ולהתרשם.
  • גלישה בטוחה – פרמטר זה בוחן את מידת הבטיחות של הגולש בגלישה בעמוד מסוים. כלומר האם העמוד אינו כולל תוכנות או חלקות קוד העשויים להזיק לגולש או אפילו סתם עמוד המציג תוכן מטעה, למשל רק לצורך קידום אורגני של העמוד וללא התחשבות בכך שהמשתמש נכנס לעמוד למציאת תוכן מסוים וגילה שהעמוד עוסק במשהו אחר.
  • HTTPS – פרוטוקול אבטחה הנקרא SSL הנקרא בדרך כלל דרך חברות האחסון ומעודכן על דומיין האתר שלכם. מדובר בפרוטוקול אבטחה פשוט אך חשוב מאוד וגוגל מייחסת לו חשיבות רבה. ניתן להבחין אם לאתר מופעל פרטוקול זה בכתובת האתר בראש הדפדפן אם הקידומת שלו היא HTTPS ולא HTTP.
  • ללא תכנים בעייתיים – הכוונה כאן היא למגוון מודעות, חלונות קופצים ו/או תכנים בעייתיים שפוגעים משמעותית בחוויית המשתמש בעמוד. לדוגמה: חוסרים את התוכן העיקרי בעמוד או את כולו, אינם רספונסיביים ולכן אי אפשר לסגור אותם בקלות/בכלל באמצעות המובייל ועוד.

 

מה זה CLS – Cumulative Layout Shift?

אחד הפרמטרים שהזכרנו בקצרה קודם לכן הוא פרמטר חדש שגוגל החלה לייחס אליו חשיבות. מדובר בפרמטר מאוד פשוט הבוחן את יציבות העמוד והתכנים בו במהלך הטעינה של העמוד. כלומר האם התוכן, תמונות, כפתורים וסוגי תכנים נוספים בעמוד זזים במהלך טענת העמוד או נשארים יציבים במקומם. אם תרצו מדובר ביציבות של מבנה העמוד לאורך זמן הטעינה שלו. גוגל מסבירה זאת היטב בGIF הבא:

הכינו את עצמכם לעדכון הזה

אז נכון שגוגל הכריזה כבר מאמצע שנת 2020 על העדכון הזה אך בפועל הוא יצא לאוויר רק בשנת 2021, כך שאם עדיין לא עדכנתם את האתרים והעמודים שלכם בהתאם זה הזמן לעשות את זה. השתמשו ברשימת הפרמטרים שרשמנו למעלה, עברו בכל פעם על פרמטר אחר ובחנו את המצב באתר שלכם. שפרו את המדדים לפי הסדר והיו בטוחים שהעמודים באתר שלכם מציגים תוצאות משופרות עבור הגולשים.

אז עד כמה העדכון הזה משמעותי?

אנו יודעים מעדכוני עבר כמו עדכון פנדה, עדכון BERT ועדכון HTTPS על שינויים בסדרי גודל שונים בדירוגים עבור אחוזים משתנים מסך האתרים בעולם. כאשר יש השפעה גדולה על אתרים רבים מדובר במעין רעידת אדמה שיכולה להפיל במידה מסוימת עסקים רבים ולהצמיח עסקים רבים אחרים שכן השקיעו בגולשים ובחוויית המשתמש אך בשל עניינים טכניים דורגו פחות גבוה במנוע החיפוש. רודי גלפי, אחד מצוותי הפיתוח של העדכון אמר שהם אינם דנים במשקל של כל פרמטר על תוצאות החיפוש והם אינם יודעים עדיין מה תהיה ההשפעה המלאה אך שגוגל עדיין תשים דגש קודם כל על איכות התוכן באתר, כך שגם אתרים עם תוכן איכותי ואמין יוכלו להיות מדורגים גבוה במנוע החיפוש גם אם חוויית המשתמש בעמוד עדיין מעט פחות טובה.

חשיבות התוכן עדיין מעל הכול

גוגל הבהירה בצורה חד משמעית שתוכן איכותי, מדויק, אמין ונרחב עדיין יהיה מדורג גבוה יותר למרות חוויית משתמש ירודה. "על אף שכל המרכיבים של חוויית המשתמש בעמוד מסוים הינם חשובים מאוד, אנו עדיין נדרג את העמודים עם הציון הכללי הטוב ביותר, כאשר התוכן יהיה הפרמטר המשפיע ביותר וזאת גם במידה ותהיה הזנחה של כמה פרמטרים הקשורים בחוויית המשתמש. חוויית משתמש טובה איננה חשובה יותר מאשר תוכן איכותי ורלוונטי, אולם במקרים רבים בהם יש עמודים שונים המציגים את אותו התוכן/איכות התוכן, הרי שחוויית המשתמש תשמש פקטור משמעותי הרבה יותר באילו עמודים יוצגו לפני האחרים במנוע החיפוש". כך נכתב בגוגל.

תצוגה מהירה בראש תוצאות החיפוש

גוגל החלה לא מזמן להפעיל תוצאות חיפוש עליונות בסגנון "סטורי" או דפי מובייל מואצים (AMP) המציגים תוצאות מהירות של עמודים עשירים בתוכן ועם טעינה מהירה. כדי להיות מוצגים בתוצאות אלה אין צורך בהכרח להקים דפי AMP אלא שגוגל תתייחס כעת לפרמטרים של חוויית הדף שלכם וזה ישחק תפקיד משמעותי יותר בהצגת תוצאות אלה בגוגל.

בכל הנוגע לAMP אלה עדיין יהוו חלק מהותי מהתוצאות המהירות בגוגל וזה לא ישתנה. היתרון של דפי AMP הוא שהם מראש מותאמים לאלמנטים שונים וחשובים לטעינה מהירה וחווית משתמש גבוהה ולכן גוגל אוהבת את העמודים הללו, אולם זה לא בטוחה לכך שהעמודים יופיעו בהכרח לפני עמודים אחרים, גם כאלה שאינם עמודי AMP.

אז אם נסכם את הכול

גוגל מצעידה אותנו לשינויים חשובים נוספים במנוע החיפוש ואלה שלא יעשו את האופטימיזציה לעדכונים הנדרשים באתרים שלהם בסופו של דבר יישארו מאחור. בסופו של יום התוכן הוא הדבר החשוב ביותר בעיניי גוגל והוא הפקטור המרכזי לדירוג אתרים במנועי החיפוש. עם זאת, כאשר יותר מעמוד אחד מציגים את אותו התוכן (וזה קורה כמעט בכל נושא) הפקטור של חוויית משתמש באה לידי ביטוי בצורה משמעותית יותר. ציון גבוה יותר של חווית דף המורכבת מאלמנטים שונים של חוויית משתמש בעמוד שלכם, תציג לגוגל הערכה מדויקת יותר של איכות העמוד וחוויית השימוש בו. ציון זה עשוי להשפיע במידה רבה על דירוג האתר שלכם בגוגל.

אם עדיין יש לכם שאלות, אינכם יודעים מה לעשות או אם האתרים שלכם מעודכנים – צרו עמנו קשר באתר או בטלפון ונשמח לספק לכם את השירות הטוב והמקצועי ביותר בנושא!