לקראת שנת 2023 – הכירו את שתי עדכוני הליבה שקרו בחודש דצמבר 2022
כמות האתרים והתוכן עצומות ולכן גוגל מעדכנת את המערכות האוטומטיות כל הזמן. אם אתם דואגים לעלות תוכן איכותי באתר שלכם ובניתם פרופיל קישורים מאתרים אמינים ורלוונטיים… אז המאמר הזה לא עבורכם. דלגו עליו.
אם קראתם וקפץ לכם ספק קטן… או שאתם מגדירים את עצמכם מומחים לקידום אתרים ולא חוויתם מעולם את עדכוני פנדה (22 לפברואר 2011) או פינגווין (24 לאפריל 2012) בעברכם המשיכו לקרוא על שני העדכונים שכנראה כבר פגעו לכם בדירוג האתר שלכם (ולא אנחנו לא מגחחים, אנחנו פשוט מאלו שנזהרו וחששו לרע מכל, כי היה לנו ברור כי ההיסטוריה תחזור).
חודש דצמבר התחיל עם עדכון (ב-5 לדצמבר) ל-"מערכת התוכן המועילה" שמדרגת אתרים עם תוכן שבו הגולשים שוהים זמן רב ומראים פעילות מתוך עניין וסקרנות ללמוד עוד ועוד בזכות התוכן (קישורים פנימיים שבאמת מובילים לפיסת תוכן מועילה). בזמן שאתרים עם תוכן שאינו מחדש דבר לא ישיגו דירוגים גבוהים (וחס וחלילה שיהיה תוכן משוכפל באתר).
הערה: למרות ההקדמה לעיל אין בעדכונים החדשים אפילו עשירית האחוז מהשינויים שבוצעו בעדכוני פנדה ולכן החלטנו שצריך להרגיע אתכם עם ההיסטריה עם דמות מצוירת שיכולה להיות רלוונטית מאוד (הדמות נוצרה ב AI ע"י Midjourney אבל זה כבר נושא למאמר אחר)
אז כיצד פועלת מערכת התוכן המועילה
המערכת מייצרת דירוג לכל אתר לפי אותות רבים אחרים. המערכת מזהה בצורה אוטומטית תוכן שנראה שאינו בעל ערך לגולשים ושאינו מועיל במיוחד לגולשים שמחפשים במנוע החיפוש כדי למצוא פתרון אמיתי. באתרים עם כמויות גדולות של תוכן לא מועיל בסך הכל, יקבלו דירוג נמוך יותר בתוצאות החיפוש, בהנחה שיש תוכן אחר במקום אחר מהאינטרנט שאותו עדיף להציג.
מסיבה זו, הסרת תוכן שאינו מועיל לגולשים עשויה לסייע בדירוג התוכן האחר שלכם באתר. המערכת משקללת מעין מקדם איכות אשר תקף לכל דפי התוכן באתר. תהליך הסיווג הזה הוא אוטומטי לחלוטין, תוך שימוש בבינה מלאכותית (גוגל לא פראיירים וכבר מכירים כתיבת תוכן של מערכות בינה מלאכותית AI)
בכל אופן, בגלל שהמערכת משקללת מעין ממוצע יכול לקרות מצב שדווקא מספר מאמרים או כתבות איכותיות ישפיעו גם על הניקוד המשוקלל ויקבלו דירוג גבוה בתוצאות החיפוש. כלומר אם מסך המבקרים באתר היו אחוז קטן יחסית של גולשים ששהו זמן רב ועברו בין דפי התוכן האיכותיים אז דירוג האתר לא ינזק בדפים האחרים.
בעדכון זה עוצמת ההשפעה היא בהחלט עניין של מספרים וכמויות. אתרים עם המון תוכן שלא מועיל עשויים להבחין בתנודה חזקה יותר. ואתרים עם כמות גולשים גדולה אך עם כמות תוכן קטנה יכולים להתמקד באיכות התוכן במקום כמות התוכן ולקבל דירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש. בגוגל טוענים שהמערכת יודעת לזהות בכל שפה ואת האמת שאנחנו כבר רואים את ההשפעות למרות שהעדכון צפוי להסתיים סופית בתחילת השנה. כל מומחה לקידום אתרים שם לב להשפעות על תוכן שאינו מועיל.
מה המשמעות של מערכת זו ועדכונים לה עבור האתר שלי?
לאחר שעדכון כזה מסתיים, תוכלו לראות תנודות כלליות לדפי תוכן רבים באתר. אם עליתם בדירוגים בכמות גדולה של דפי תוכן אז העדכון זיהה שהתוכן שלכם איכותי ומספק למבקרים באתר חוויה טובה – המשיכו בכתיבה של תוכן כזה. במידה ולא ראיתם אף שינוי ייתכן שהמערכת עדיין לא סרקה את האתר שלכם וכדאי לגשת לדפי התוכן באתר ולבדוק את אלו שאינם מועילים לגולשים ולשפר אותם או למחוק אותם (עם כמה שקשה).
עד לכאן עדכון תוכן. עכשיו כוס קפה שנייה-
ב-14 דצמבר 2022, עודכנו המערכות במטרה לאתר אתרים של ספאם (אתרי תמיכה ואתרי לווין גם הם בסכנה) ולמנוע את הצגתם לגולשים בתוצאות החיפוש. עדכון שלא ניתן לפספס את רמת השפעתו על אתרים שעושים מניפולציות על מנוע החיפוש של גוגל. מערכת SpamBrain היא אחת מהמערכות הרבות למניעת "אתרי זבל".
בעדכון האחרון, המערכת למדה סוגים חדשים של "אתרי זבל" שאותם לא תציג בתוצאות החיפוש. בעלי אתרים שחווים ירידות קיצוניות בדירוגים לאחר עדכון הספאם, צריכים לעיין במדיניות הספאם ולבצע שינויים בהקדם. בכל מקרה המערכות האוטומטיות ילמדו במשך תקופה של מספר חודשים את האתר ויוודאו שהוא תואם למדיניות הספאם – כאן אין דרכי קיצור אלא חייבים לפעול לפי החוקים של גוגל.
במקרה של עדכון מערכת הספאם של קישורים (עדכון שעוסק ספציפית בספאם של קישורים), ייתכן שביצוע שינויים באתר לא יביא לשיפור בתוצאות הדירוג. הסיבה לכך היא שכאשר המערכת מבטלת קישורים שנראים ספאמיים היא מאפסת את קרדיט הקישור שנצבר בעבר. כלומר, גם אם הקרדיט הזה תרם בשיפור דירוג האתר, לא יהיה ניתן להחזיר אותו.
עושים החלפות קישורים?
עדכון הספאם האחרון יכול לפגוע באתר שלכם בצורה קשה ולכן לפני שאתם סוגרים החלפת קישורים-
- בחרו באתרים רלוונטיים עם פרופיל קישורים של רשימת אתרים ישראלים.
- כתבו את התוכן לאתר שלכם כך שתוכן יהיה איכותי וכמה שפחות ספאמי.
- הכניסו קישורים פנימיים לתוכן כדי להראות שהתוכן אכן במטרה לתת לגולש מידע מועיל.
- התחייבו לאנקורים שלכם ואל תעשו שינויים אחרי שהדף אונדקס.
הסכנות והסיכונים כבר גדולים מדי אצל מי שמחליט לקבל קישורים בצורה של חלטורה ולא משתמש בשירות בניית קישורים מקצועי, אשר דואג לבדוק, לסנן ולהתאים קישורים בהתאם לאתר.
לסיכום
גוגל משתפרת כדי לשמור על איכות המודל העסקי שלה ואתם (וכל בעלי האתרים) הסירו תוכן שאינו מועיל לגולשים כדי לסייע בדירוג דפי התוכן האחרים שלכם באתר והימנעו מהחלפות קישורים מאתרים מפוקפקים ושאינם קשורים לתוכן האתר שלכם. אוטוטו שנה חדשה ואנחנו בגל ים סטודיו מוכנים עם כל האסטרטגיות והעדכונים כדי לקדם את האתר שלכם בצורה מקצועית כמו שבגוגל היו רוצים – השאירו כאן פרטים
למידע עדכני על עדכון הליבה של גוגל – עדכון אוגוסט 2024